We zijn er ons allen van
bewust dat de tijden zeer snel veranderen en meer bepaald zeer snel evoluerende
veranderingen met zich meebrengen. Maar als het over de bedrijfswereld gaat,
dan lijkt voor veel Learning & Development Managers in organisaties de tijd
wel te zijn blijven stilstaan ergens in een vorige comfortsituatie waaraan er
niet mag getorst worden.
Veel Learning &
Development Specialisten in organisaties lijken nog steeds niet te beseffen dat
leerders centraal moeten staan, dat er mogelijkerwijze tot 4 generaties op de
werkvloer vertoeven, dat een PLE (Personal Learning Environment) geen utopisch
ideaalbeeld is maar een leeromgeving met onbeperkte gepersonaliseerde
leermogelijkheden, dat een evaluatiefase tot minimaal niveau 3 (maar liefst
niveau 4) van het training evaluatiemodel van Kirkpatrick onontbeerlijk is en
dat er daarom dus ook eenduidige KPNs (Key Performance Numbers) moeten gedefinieerd worden, dat Business Goals geen
Marketing Tool zijn maar wel één van de pijlers van het uit te stippelen en uit
te werken Masterplan Opleidingen…
Als we naar de huidige
bedrijfswereld kijken, dan zien we toch een huizenhoog verschil met 10 jaar
geleden, nietwaar?! Er is een sterke verschuiving geweest naar een continue
verbetering van de performantie enerzijds en een continue toename van de
concurrentiële slagkracht anderzijds. Maar volgen de Learning & Development
verantwoordelijken deze snelle veranderingen en de daarmee gepaard gaande
nieuwe noden en behoeften op het vlak van opleidingen? Jammer genoeg is dit nog
maar zelden het geval in veel organisaties.
Nochtans zijn er enkele
eenvoudige ingrepen in het opleidingsbeleid mogelijk die een verschuiving in de
zin van sturende Business Goals op eenvoudige wijze kunnen ondersteunen en
waarbij ook aan de behoeften van de huidige generaties leerders wordt
tegemoetgekomen. Bovendien blijken deze ingrepen dan ook nog kostenbesparend te
zijn vanuit het standpunt van de ontwikkelingskosten en eveneens voor een
toename van de ROI te zorgen.
Eén ervan is
microlearning. Ik wil hier geen discussie op gang brengen over de ideale duur
van een microlearning “nugget” (de duur is trouwens niet de bepalende factor om deze
term te hanteren volgens mij) maar deze vorm van opleiden is werkelijk op het
lijf geschreven van de huidige generaties op de werkvloer (en zelfs ook de
vorige!). Microlearning bestaat erin om in één “korte” module (onder eender
welke vorm) één leerdoel te verwezenlijken en als dit dan nog wordt
gerealiseerd met behulp van interactieve video learning, dan sla je werkelijk
twee (of zelfs meer) vliegen in één klap.
Eigenlijk wordt
microlearning al veel langer toegepast, ware het niet altijd onder de huidige
vormen en omstandigheden. Ik heb in het verleden veel e-learning modules
gemaakt die opgebouwd waren uit een veelheid aan korte RLOs (Reusable Learning Objects) die direct toegankelijk waren vanuit het menu van de
module. Meestal werd er echter nog geen video gebruikt. Maar de RLOs kunnen
opgevat worden als de voorloper van de huidige microlearning “nuggets”. Hun
concept onderging eigenlijk simpelweg enkele wijzigingen, ingegeven door nieuwe
bevindingen omtrent de werking van ons geheugen.
Klik hier voor
meer informatie over een workshop over de invoering en de ontwikkeling van microlearning
in uw opleidingsbeleid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten