maandag 2 juni 2014

Is het Storyboard op sterven na dood?

Enkele jaren geleden hoorde ik het voor het eerst in de VS: het maken van een storyboard is tijdverlies en totaal overbodig.
Ik luisterde naar hun argumenten, die me geenszins konden overtuigen, en dacht dat het wel zou overwaaien. En dat is inderdaad ook gebeurd want ik heb het enkelingen in Europa ook horen opwerpen.

Hoe meer ik met de non-believers in het storyboard in discussie treedt, hoe dieper mijn geloof in het nut, de kracht en de economie van het storyboard wordt. In de flow van het ADDIE-model is het voor mij ondenkbaar om de stap van het storyboard over te slaan. Het zou immers ten koste van efficiƫntie, effectiviteit, juistheid en kwaliteit gaan. Dit zou het beeld van e-learning bij heel wat belangengroepen en/of doelgroepen nog verslechteren, terwijl het een leervorm is die een immense kracht en een enorm potentieel in zich draagt. Dit benadruk ik steeds bij opdrachten om e-learning in het opleidingsbeleid in bedrijven te integreren. Daartoe heb ik ook de Global E-learning Approach uitgewerkt.

Een goede raad: haal een steengoede storyboard writer in huis en verhoog het ROI van uw e-learning of blended learning aanpak. Dankzij haar of hem zal enerzijds de kwaliteit en de doeltreffendheid van uw e-learning modules toenemen en anderzijds de kostprijs en de doorlooptijd in samenwerking met externe partners aanzienlijk verlagen. In ieder geval zal uw rendement er wel bij varen.

Wilt u meer informatie over een tweedaagse opleiding storyboard writing, klik dan hier. Storyboard writing is een kunst die je kan leren.

Leve het storyboard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten