maandag 15 december 2008

Tot 70% besparen op cursussen

Alvorens consultancy in leertrajecten en opleidingsprojecten steeds meer de hoofdbrok van mijn beroepsactiviteiten ging uitmaken, gaf ik vooral taalcursussen in de bedrijfswereld, zowel intra als extra muros.

Om de voeling met dat deeltje van de opleidingswereld niet te verliezen, doe ik dat nog steeds, zij het slechts enkele uren per week. En af en toe ervaar ik ook de opleidingswereld vanuit het standpunt van de student door een taalcursus (traditioneel, blended learning of e-learning) te volgen. Zo kan ik aan den lijve ondervinden welke gevoelsmatige, relationele, intellectuele, functionele elementen een invloed op het taalverwervingsproces kunnen hebben.

Wat me vaak stoort in het ganse opleidingsproces - en niet enkel wat taalopleidingen betreft - is het gebrek aan kennis, het gemis aan doorzicht, het tekort aan analyse van diegenen die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van opleidingen binnen de bedrijfswereld. Het zit al goed fout aan de basis, wat zal er dan geworden van de uiteindelijke opleiding?!?!

Maar laten we ons - voorlopig - beperken tot de taalopleidingen.

Er zijn 300 werknemers. Allen krijgen ze een e-mail om zich in te schrijven voor een taalcursus. Ze hebben de keuze uit verschillende talen en verschillende tijdstippen. Het enige dat ze moeten doen, is de e-mail beantwoorden en hun voorkeur voor taal en tijdstip uitspreken. Daarna zullen ze door het geselecteerde opleidinginstituut opgebeld worden om een tien minuten durende niveautest te ondergaan.

Niveautest? Welk niveau wordt er getest? Welke test onderbouwt de bepaling van het niveau? Of bevestigt het niveau de testvorm?

Maar de essentie, het wezen, de kern, het onderwerp en het voorwerp van de opleiding ...

Het resultaat is dat ik na 15 uur les al gevorderd ben tot het niveau " Mi chiamo Guy. Et tu come ti chiami? Io abito in belgio. Di dove sei? Quanti anni hai?". Fantastisch, nietwaar?! Maar vijftien lesuren geleden had ik deze kennis ook al, want op basis van de niveautest ben ik ingedeeld in de groep beginners waarin ongeveer 80% van de deelnemers geen woord Italiaans sprak ... althans 15 lesuren geleden. Nu wel, nu zijn ze in staat te zeggen "Mi chiamo Giovanni. Et tu come ti chiami? Io abito in belgio. Di dove sei? Quanti anni hai?". Fantastisch, nietwaar?!

15 lesuren geleden, 6 weken geleden, ... 6 weken tijdverlies, ... ROI = 0 !

En dan te beseffen dat dankzij een intelligente aanpak een bedrijf tot 70% kan besparen op zijn uitgaven voor taalcursussen en bovendien een maximaal rendement kan bereiken. Gelukkig hebben al meerdere bedrijven het heil van mijn aanpak weten te waarderen. Ik ben blij voor hen dat hun ROI in aanvaardbare of onverwachte sferen vertoeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten